Iki-ihanat lamput ovat makuuhuoneen sisustuksen ydin ja lähtökohta sängynpäätyprojektille . Makuuhuoneesta tapetoitiin vain yksi seinä. Kuvassa seinästä on tapetoitu vasta puolet. Alkuperäinen ideani oli laittaa jotain selkeästi Art deco -tyylistä tapettia. Mies ei kuitenkaan ollut kovin innostunut esittelemistäni vaihtoehdoista, joten päädyin tuollaiseen neutraaliin kompromissiin värien ja kuvioiden suhteen. Värit sopivat olemassaoleviin sinisenharmaisiin tapetteihin ja kuvioina on jugend-henkiset, orgaaniset kasviaiheet. Seinään jätettiin kaarikolo, kun kulkuaukko tukittiin toisesta huoneesta. Sille varmaan jossain vaiheessa keksitään jotain käyttöä. Aika näyttänee, mitä koloon tulee. Sängynpäätyprojekti alkoi vanhan peilioven hankkimisella vuosi sitten. Sellainen löytyi tietysti Torista. Torista on hankittu myös lamput ja fasettihiottu, pitkä peili. Ensimmäiseksi ovesta hiottiin maaleja pois. Edellisiä maalikerroksia oli kaksi: sinisen harmaa ja valkoinen. Mietin tartunta...
Ostin torista 15 eurolla vähän epäsiistin näköisen, majesteettisen kokoisen, käsinojallisen puutuolin. Tuolin puuosat olivat hyvässä kunnossa, mutta kangasverhoilu oli likainen, rispaantunut ja pölyinen. Tuolissa on kauniita kaaria ja mielenkiitoisia muotoja. Puuosat pyyhin kiillotusöljyllä, mikä riitti mielestäni hyvin puun käsittelyksi. Verhoilukankaan ja pehmusteet heitin surutta roskikseen, sillä ne olivat pölyllä kyllästetyt. Pehmusteeksi laitoin vaahtomuovia ja levyvanua. Kiinnitykseen käytin ampujanitojaa. Väsäilin ylimääräisestä verhoilukankaasta päällisen olkkarin rahin päälle. Rahikin on kirppisostos ja sen kankaassa on joku fläkki, mikä pitää piilottaa. Kalusteet ovat vierekkäin vain kuvausta varten. Ne on sijoitettu meillä eri huoneisiin.
Ruusuhuone on minikokoinen ihana iltapäiväkahvittelukeidas omassa rauhassa kissan, päivän lehden ja leivoskahvien kera. Ollapa pieni miniatyyriakka leivoskahvilla ruusulyhdyssä! Ruusuhuoneen tekemiseen alkusysäyksen antoi käynti Askartelululiikkeessä. Ihastuin valmiina myytävien pikkuriikkisten paperiruusujen ihaniin vaaleanpunaisiin sävyihin. Ostin niitä myöhempää tarvetta varten vailla minkäänlaista suunnitelmaa niiden käytöstä. Ruusuiseksi ympäristöksi valikoitui kauan sitten kirppikseltä ostamani lyhty , jonka koukeroinen muotokieli sopi mielestäni ruusuteemaan. Lyhdyn kellertävä väri ei miellyttänyt, joten halusin patinoida lyhdyn vanhan ja kuluneen näköiseksi. Patinointiin käytin beesiä, vihreää ja mustaa maalia, joita tuputtelin varsinkin kulmiin vaahtomuovituputtimella. Erityisen ylpeä olen rappusten jiirauksesta. Rappuset on tehty jäätelötikuista, jotka jiirasin lyhdyn pohjan kuusikulmion mukaan. Laskelmat onnistuivat ja sahasin tikut Dremel-monitoimityökalulla sopivaan k...
Kommentit
Lähetä kommentti